W marcu 2016 roku rozpoczęliśmy projekt dotyczący przemocy słownej wśród dzieci. Naszym partnerem jest hiszpańska szkoła z Kraju Basków z Camino de Santiago, Zizur Mayor. Naszą współpracę rozpoczęliśmy od zaprezentowania naszej szkoły i polskiej ekipy. W roku szkolnym 2014/2015 w projekcie brali udział uczniowie klas 5a, 2e i 4b i nauczyciele: Arkadiusz Hajduk, Angelika Smal i Gabriela Mueller. Prezentacja: Kolejne aktywności:
Ankieta na temat uczuć po doświadczeniu przemocy słownej
Uczniowie biorący udział w projekcie mają uzupełnić prostą ankietę,
wykonaną w aplikacji AnswerGarden, w której podają słowa opisujące
uczucia po doświadczeniu przemocy słownej. dentyczną ankietę w języku hiszpańskim wypełniają nasi partnerzy z Camino de Santiago w Zizur Mayor. link do ankiety
Słownik uczuć po doświadczeniu przemocy słownej
Kolejnym zadaniem w naszym polsko-hiszpańskim projekcie było zebranie
słów, wpisanych przez dzieci do dwóch ankiet, we wspólnej prezentacji.
Zawiera ona słowa opisujące uczucia po doświadczeniu agresji słownej,
które zostały przetłumaczone na język angielski, baskijski, hiszpański i
polski. Nasi partnerzy pochodzą z Kraju Basków, dlatego podali słowa w
swoim języku narodowym. Polskie słowa na język angielski przetłumaczyli
uczniowie klasy 4b pod opieką pana Arka Hajduka. Prezentacja
Spotkanie na Skype
Dzięki możliwościom komunikatora Skype moi uczniowie
zaprezentowali partnerom nasze miasto. Dzieci krótko opowiedziały o historii
Wrocławia, położeniu, pokazały zdjęcia najbardziej znanych obiektów
Wrocławia. Dzieci z Kraju Basków poznały także najmniejszych mieszkańców
naszego miasta-krasnale:) Uczniowie z klasy 4b przygotowali informacje o
sposobach spędzania wolnego czasu przez polskich uczniów. Nasi
partnerzy także opowiedzieli nam o swoim mieście. Potem uczestnicy mieli
możliwość opowiadania o swoich hobby. Okazało się, że mimo znajmości
słownictwa, bardzo często uczniowie byli bardzo zestresowani, jednak
stopniowo przełamywali nieśmiałość i chętniej podchodzili do kamery, aby
powiedzieć o sobie kilka słów. Dla wszystkich uczestników było to ekscytujące spotkanie i możliwość
doskonalenia swojego słownictwa. Po raz kolejny udowodniliśmy, że
eTwinning pozwala przekraczać granice.Dziękujemy i zapraszamy na kolejne
spotkania z dziećmi z całej Europy:) Zdjęcia ze spotkania
Filmy dotyczące przemocy słownej
Kolejna aktywność to stworzenie własnych filmów prezentujących przykłady występowania agresji słownej wśród dzieci. Dzieci musiały zastanowić się w jakich sytuacjach najczęściej
dochodzi do tego typu przemocy. Uczniowie sami tworzyli scenariusze
przykładowych 4 scenek, odgrywali w nich różne role. Każdy film
opatrzyli komentarzem na temat uczuć towarzyszących doświadczaniu
przemocy słownej.Słowa dzieci zostały przetłumaczone na język angielski, którym
posługujemy się z partnerem z hiszpańskiego Zizur Mayor. Do dodania
napisów wykorzystano aplikację Amara.
Uczniowie klasy 4b razem ze swoim wychowawcą panem Arkadiuszem Hajdukiem przygotowali film o przemocy słownej w Internecie. Uczniowie klasy 2e rozmawiali ze swoją wychowawczynią - p. Angeliką Smal. Wszystkie filmy zostały zamieszczone na specjalnym blogu oraz platformie TwinSpace naszego projektu. Teksty w filmach mojej klasy pomogła przetłumaczyć pani Agata Banaś. LINK DO FILMÓW
Pożegnanie przed wakacjami z partnerami projektu WORDS ALSO HURT
9 czerwca odbyła się ostatnia wideokonferencja między uczniami naszej
szkoły a partnerami projektu WORDS ALSO HURT z Hiszpanii. Było to
spotkanie podsumowujące, a zarazem pożegnalne dla uczestników tego
przedsięwzięcia. Polscy i hiszpańscy uczniowie opowiadali o tym, co
robili podczas projektu, mówili o tym, co najbardziej im się podobało i
chwalili nawzajem swoje prace. Dzieci z Zizur Mayor tym razem dokładniej
zaprezentowały swój region, czyli prowincję Navarra. Zachęcały nas do
odwiedzenia Kraju Basków. My również zapraszaliśmy do wizyty w naszym
mieście i kraju. Bardziej odważni przedstawiciele obu ekip zaprezentowali swoje plany wakacyjne. Podziękowaliśmy sobie nawzajem za bardzo miłą i owocną współpracę.
Mieliśmy szczęście spotkać tak otwartego, życzliwego i pomysłowego
partnera. Życzyliśmy uczniom i panu Inakiemu udanych wakacji.
Przedstawiamy się nowej ekipie z Zizur Mayor
Po wakacyjnej przerwie kontynuujemy projekt WORDS ALSO HURT. W projekcie uczestniczą uczniowie z klasy 6a. Ponieważ
hiszpańska grupa zmieniła się (dzieci skończyły już szkołę podstawową),
prezentujemy się nowym uczestnikom projektu z Zizur Mayor: Prezentacja klasy 6a
Seanse "Cyrku motyli" we Wrocławiu i Zizur Mayor
Obie grupy uczestników hiszpańsko-polskiego projektu WORDS ALSO HURT
obejrzały film pt. "Cyrk motyli". Dzięki temu uczniowie mogli sobie
uświadomić problem braku akceptacji ze strony otoczenia, braku
akceptacji samego siebie i braku poczucia własnej wartości. W tym
krótkometrazowym filmie pokazano także nieludzki wręcz sposób
traktowania głownego bohatera, zarówno przez "współpracowników", jak i
widzów oraz temat naszego projektu: ranienie poprzez słowa. Po obejrzeniu filmu uczniowie klasy 6a podzielili się swoimi przemyśleniami i wnioskami: Do nagrania dołączyliśmy angielskie tłumaczenie - ponownie dziękujemy pani Agacie Banaś za pomoc.
Prezentujemy partnerom nasze refleksje w postaci chmur wyrazów
Uczniowie klasy 6a zdecydowali się na przygotowanie chmur
wyrazów, które będą podsumowaniem dyskusji na temat filmu "Cyrk motyli",
życia głównego bohatera i zmian, jakie zawdzięcza tytułowemu cyrkowi i
jego właścicielowi. Wykorzystali słowa, które pojawiały się podczas
naszej dyskusji po obejrzeniu filmu. Swoje prace wykonali w języku
angielskim, który jest językiem naszego projektu. Zaprezentowaliśmy je
naszym hiszpańskim partnerom: nasze refleksje w chmurach wyrazów
Świąteczne przesyłki
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku przesłaliśmy sobie kartki świąteczne oraz drobne upominki - kalendarze z naszych miast:)
Poznajemy historię Lizzie Velasquez
Kolejną wspólną aktywnością w polsko-hiszpańskim projekcie WORDS ALSO
HURT było poznanie przez dzieci we Wrocławiu i w Zizur Mayor historii
Lizzie Velasquez (jej historię można
obejrzeć z polskimi napisami na YouTube). Następnie uczniowie dzielili
się własnymi refleksjami o tym, co nas określa, czy rzeczywiście wygląd
jest najważniejszy w życiu, co to znaczy być dobrym człowiekiem.
Hiszpańscy partnerzy przygotowali film, a my zawarliśmy nasze komentarze na Triciderze: Polskie komentarze
Przeprowadzamy ankietę na temat zjawiska przemocy słownej w naszej szkole
Postanowiliśmy sprawdzić jak poważnym problemem jest zjawisko przemocy słownej wśród uczniów naszych szkół. Uczniowie klasy 6a przygotowali propozycje pytań do ankiety, które następnie skonsultowali z naszym szkolnym psychologiem panią Wioletą Bobińską-Szocik. Następnie przeprowadzili badanie na losowo wybranej grupie 60 uczniów klas 4-6 naszej szkoły. Oto nasze przygotowania: Oto wyniki naszych badań (za pomoc w tłumaczeniu dziękujemy pani Agacie Banaś):
Jakie wartości cenimy najbardziej? Ostatnia aktywność w projekcie WORDS ALSO HURT dotyczyła
wybrania najważniejszych wartości dla młodych ludzi. Uczniowie klasy 6a
wybrali jedno słowo i krótko uzasadniali swoją decyzję w języku
angielskim:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz