Translate

PI IS TRAVELLING EUROPE!

W lutym  i marcu 2019 roku  uczestnicy koła eTwinning z klas 5d i 5e SP16 realizują nowy projekt „Pi is travelling Europe!”.  Finał projektu będzie miał miejsce 14 marca, gdy obchodzimy Dzień Liczby π. Wszyscy partnerzy zaprezentują swoje przygotowania do tego matematycznego święta oraz jego obchody w swoich szkołach. W projekcie uczestniczą szkoły z Polski, Francji, Grecji, Ukrainy, Rumunii, Hiszpanii, Tunezji, Turcji, Serbii, Chorwacji, Macedonii Północnej, Włoch i Słowacji.


 Rozpoczęliśmy projekt od przedstawienia 54 pierwszych cyfr liczby Pi w naszej szkole:


Ciekawych informacji o liczbie π, można dowiedzieć się z filmu" Liczba Pi, czyli pani Ludolfina":





Kolejnym zadaniem jest znalezienie wierszy, które są sztuczkami mnemotechnicznymi, ułatwiającymi zapamiętanie kolejnych cyfr rozwinięcia liczby  π. Liczba liter kolejnego słowa to cyfra w rozwinięciu dziesiętnym ludolfiny. Przykładem jest wierszyk Kazimierza Cwojdzińskiego z 1930 roku: 


Kuć i orać   3,14
w dzień zawzięcie   159
bo plonów niema bez trudu  26535 ("niema" powinniśmy zapisać oddzielnie)
Złocisty szczęścia okręcie 897
Kołyszesz...   9
Kuć.    3
My nie czekajmy cudu.   2384
Robota   6
to potęga ludu.   264



Poszukajmy innych przykładów wierszyków - sztuczek mnemotechnicznych, poświęconych liczbie Pi:




Efekt naszych poszukiwań- przykłady Pi-ematów w języku polskim:
 

 

 Na szkolnym korytarzu znalazło się 50 pierwszych cyfr rozwinięcia liczby Pi, a na tablicy informacje dotyczące historii odkrycia tej liczby i przykłady jej zastosowań w geometrii:









 Uczniowie wzięli udział w "Pi-word challenge" - tworzyli plakaty z jak największą liczbą słów rozpoczynających się od sylaby "pi": 










 Julia przygotowała puzzle w kształcie koła z rozwinięciem liczby Pi:









Uczniowie klasy 5d przygotowali animacje w programie Scratch, na których w ciekawy i zabawny sposób prezentowali liczbę Pi:






DZIEŃ LICZBY PI

 

 Rozpoczęliśmy nasze obchody od słodkiej akcji "Pie for Pi" ("Ciasto dla Pi"). Dekoracje słodyczy nawiązywały do symbolu liczby lub cyfr jej rozwinięcia:






Następnie rozwiązywaliśmy zadania matematyczne korzystając z Pi. Wykorzystaliśmy tablicę interaktywną, tablety i smartfony.

Na początku szukaliśmy nazw figur, których własności określamy dzięki Pi:


Potem obliczaliśmy obwody i  pola kół o podanych promieniach: 

 



  

Kolejnym zadaniem było ułożenie puzzli z życzeniami z okazji Dnia Liczby Pi:

preview56 piecePoster



Uczniowie utworzyli koło o promieniu 1, uzyskując w ten sposób  koło o polu równym Pi. Wykorzystali własne ciała i sznurek metrowej długości.

 

Ostatnim zadaniem rachunkowym było obliczanie powierzchni kuli:
 
 






A na koniec zagadka - Jaki znany naukowiec obchodzi dziś urodziny?

Praca uczestników finału projektu:










  Ostatnie zadanie to stworzenie wspólnego quizu, do którego pytania układali uczniowie ze szkół biorących udział w projekcie:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz