Translate

CODING TO SAVE THE PLANET

Wielonarodowy projekt poświęcony jest Celom Zrównoważonego Rozwoju ONZ i sposobom na włączenie kodowania i STEM w działania służące ochronie naszej planety.



W każdym miesiącu zajmujemy się inną aktywnością:

  • PAŹDZIERNIK: GLOBALNE OCIEPLENIE I EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA


Uczestniczyliśmy w Największej Lekcji Świata. Uczniowie klas 6d i 6e pracowali w grupach nad celem 7. Czysta i dostępna energia. Uczniowie poznali różnicę między energią odnawialną i nieodnawialną i poznali przykłady stosowania technologii odnawialnych w europejskich krajach. Następnie wykonywali w aplikacji Pivot Animator, którą ostatnio zajmujemy się na lekcjach informatyki, animację pt. Czysta energia, promującą stosowanie odnawialnych źródeł energii m.in. dzięki  turbinom wiatrakowym i  panelom słonecznym.




  • LISTOPAD: RÓWNOŚĆ W DOSTĘPIE DO EDUKACJI


Obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. 


Uczniowie poznawali Konwencję Praw Dziecka, a następnie obejrzeli filmy przygotowane przez UNICEF i dyskutowali o przedstawionych w nich prawach. 


Uczniowie poznali historię Malali Yousafzai. Obejrzeli fragment jej wystąpienia w ONZ na temat ważności i znaczenia dostępu do edukacji dla  każdego dziecka. 



Uczniowie byli bardzo poruszeni Jej losem. Podziwiali odwagę z jaką walczy o prawo dostępu do edukacji szczególnie dziewcząt. Zdali sobie sprawę, jakimi są szczęściarzami mogąc chodzić bezpiecznie do szkoły. 

Uczestnicy poznali konkretne przykłady realnego wpływu dzieci na losy innych ludzi oraz ich wkład w ochronę naszej planety- Dzieci mają głos!






  • GRUDZIEŃ: ŻYCIE POD WODĄ I GODZINA KODOWANIA


Przed grudniem w naszej szkole odbył się hackathon "Czysta woda" dotyczący zanieczyszczenia wody oraz zasobom wody na naszej planecie. Hackathon przygotowaliśmy we współpracy z Hydropolis. Pan Kamil Chmiel z Hydropolis wprowadził uczestników w temat wygłaszając interesujący wykład o tym, ile mamy wody na Ziemi, kiedy może jej zabraknąć i jaki wpływ na życie na naszej planecie ma zanieczyszczenie wody np. plastikiem. Uczniowie stworzyli następnie gry lub animacje w programie Scratch, które dotyczyły omawianych zagadnień. Oto wyniki prac zespołów z klas 5:







W grudniu nasz zespół przygotował kartki świąteczne korzystając z technki pixelart dla naszych włoskich partnerów:




Polska drużyna wzięła także udział w Godzinie Kodowania. Tworzyliśmy gry w aplikacjach Star Wars, Flappy i Grinch. 


Uczyliśmy się kodowania korzystając z Minecrafta:


Wykorzystaliśmy także ciekawą propozycję AI for Oceans, która pozwoliła zrozumieć uczniom jak rozwija się sztuczną inteligencję i jak mozna ją wykorzystać do rozwiązywania światowych problemów, takich jak zanieczyszczenie oceanów plastikiem. Uczniowie uczyli maszyny co jest rybą, a co nią nie jest, następnie klasyfikowali obiekty, które powinny lub nie powiny znaleźć się w wodzie i uczyli maszynę nowych słów:


Wykorzystaliśmy także aplikację Kodable "Beach Clean Up", dzięki której połączyliśmy naukę kodowania z przypomnieniem o konieczności dbania o środowisko:
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox



  • STYCZEŃ: ŻYCIE NA LĄDZIE

 Wspólną aktywnością szkół uczestniczących w projekcie jest zremiksowanie programu stworzonego w aplikacji Scratch pt. "Walking in the Wood" (Link do programu:  Walking in the wood).  Uczniowie dodawali do niego nowe duszki - leśne zwierzęta, które należy objąć ochroną, dodawali teksty, ruch i tworzyli skrypty dla nowych duszków, prezentując problemy z przetrwaniem wybranego gatunku. Przykłady remiksów:

https://scratch.mit.edu/projects/359633467/
https://scratch.mit.edu/projects/359634105/

https://scratch.mit.edu/projects/359633731/

Uczniowie tworzyli także własne animacje w aplikacji Scratch, które prezentowały problem ochrony zagrożonych gatunków lub pomysły na ich ochronę.Fragmenty kilku prac można obejrzeć na poniższym filmie:




  • LUTY: ZMNIEJSZ NIERÓWNOŚCI oraz DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

Celebrując Dzień Bezpiecznego Internetu nasi uczniowie stworzyli proste animacje z duszkami i tekstem, które mają zwrócić uwagę na problem bezpieczeństwa w sieci. Wykonali je w aplikacji Scratch. Poniżej linki do kilku prac:









Wspólnie z partnerami stworzyliśmy quiz dotyczący bezpieczeństwa w internecie:

 Celem globalnym, którym zajmujemy się w lutym jest Cel 10:Zmniejsz nierówności (Reduce inequalities) 


Przesłanie dla naszych uczniów: 


Podnieś głos przeciwko wszelkim rodzajom dyskryminacji. Wszyscy są równi bez względu na płeć, rasę, orientację seksualną, pochodzenie społeczne i zdolności fizyczne.

(Raise your voice against any type of discrimination. Everyone is equal regardless of their gender, race, sexual orientation, social background and physical abilities.)
Wspólną aktywnością wszystkich uczestników jest stworzenie rysunku serca w pixel art (serce vs nierówności). Serce można rysować programie Paint używając  poniższego schematu:
Zbiór wszystkich serc przygotowanych przez uczniów klasy 5c znajduje się w poniższej kolekcji:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz