Translate

SNOPP-SAY NO TO PLASTIC POLLUTION


Po bardzo udanej współpracy w projekcie TOP SECRET  ekipa z Niemiec, Anglii, Francji i Polski rozpoczęła kolejny projekt SNOPP-SAY NO TO PLASTIC POLLUTION. Do naszej ekipy dołączyły szkoły z Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz partner z USA.


7 września 2018 roku odbyła się pierwsza wideokonferencja koordynatorów projektu,  podczas której ustaliliśmy szczegóły współpracy na najbliższe 2 miesiące. 

Moi uczniowie z klas 5d i 5e ze Szkoły Podstawowej nr 16 we Wrocławiu uzupełnili  swoje profile na platformie Twinspace, a następnie przygotowali propozycje logo projektu:

Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
Personalize your own slideshow

Do części międzynarodowej konkursu na nasze wspólne logo dzieci wybrały pracę Rysia:


Przygotowaliśmy także prezentację naszej szkoły i polskiej drużyny:

Uczestnicy określali wpływ plastiku na nasze życie oraz jego wpływ na środowisko naturalne. Zaskakujące, jak dużo plastiku jest wokół nas. Uczniowie SP16 zapisywali swoje pomysły na mapach myśli. Kolejnym zadaniem jest przygotowanie listy pytań do ankiety, którą przeprowadzimy w szkołach biorących udział w projekcie. Uczniowie pracowali w grupach, w których wybierali pytania, a nasze propozycje zamieściliśmy na stronie TwinSpace naszego projektu, gdzie zbierane są pomysły wszystkich partnerów.
Na kolejnych zajęciach uczniowie dokładnie przejrzeli swoje szkolne plecaki, aby sprawdzić ile plastiku w nich mają. Oto nasze odkrycia:






Przy szkolnym ogródku zakopaliśmy śmieci, w tym plastik, szkło, metal, drewno, papier i kawałek materiału, aby za kilka miesięcy sprawdzić, co się stanie z tymi rzeczami. 



2 listopada miała miejsce druga wideokonferencja koordynatorów projektu. Tym razem nauczyciele ustalili, które z zaproponowanych przez uczniów pytań staną się częścią międzynarodowej ankiety. 



Zdecydowaliśmy także o kolejnych aktywnościach: 
  • przeprowadzimy ankietę, do której pytania zostały już wybrane,
  • uczniowie przez tydzień mają prowadzić "food diary" (dziennik, w którym zanotują wszystko co jedli, łącznie z przekąskami oraz zaznaczą w co posiłki były zapakowane), 
  • przez 1 tydzień będą zbierać wszystkie plastikowe przedmioty wyrzucane w domach (butelki, zakrętki, opakowania itd.), 
  • podczas zajęć w szkole spróbują wykorzystać zebrane w domach plastikowe materiały do stworzenia np. dekoracji świątecznej,
  • przygotują instrukcję wykonania swojego "dzieła" dla partnerów,
  • uczniowie przeprowadzą "wizję lokalną" w pobliżu swojego miejsca zamieszkania i sprawdzą, czy jest możliwość segregowania śmieci, w tym plastiku,
  • na początku grudnia wyślemy po jednej kartce świątecznej do każdej ze szkół partnerskich
  • spróbujemy stworzyć infografikę, na której przedstawimy "cykl życia" plastikowego opakowania.
Nadszedł czas na podsumowanie ankiet, które przeprowadziliśmy wśród 155 osób. Uczniowie prowadzili badania wśród nauczycieli i dyrekcji naszej szkoły, uczniów, rodziców, rodzeństwa i znajomych.Uzyskane wyniki wprowadzili do formularza na Dysku Google.
Następnie wyniki zostały zaprezentowane w języku angielskim wszystkim partnerom na infografice:
 Uczniowie prowadzą teraz FOOD DIARY, w których notują wszystkie zjedzone przez tydzień posiłki. Następnie określą w jakich opakowaniach były kupowane produkty, z których przygotowano posiłki. Sprawdzimy, ile plastiku przynosimy w ten sposób do domu.  


Grudniowe aktywności projektu SNOPP (SAY NO TO PLASTIC POLLUTION) skupiają się wokół plastikowych butelek. Przystąpiliśmy także do zadania PLASTIC BOTTLE CHALLENGE”. Po zebraniu sporej kolekcji różnych plastikowych butelek, których używamy w naszych domach, zadaniem uczniów było zaprojektowanie i wykonanie  prac, w których w twórczy sposób wykorzystają te materiały. Nasi uczniowie wykonali w zespołach cztery projekty: Plastic Bottle Girl, Plastic Bottle Dog, Plastic Bottle Spaceship, dla których wykonaliśmy dokumentację fotograficzną będącą instrukcją dla naszych partnerów.
 
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox

Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox

Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox



Uczniowie klas 5d i 5e, którzy realizują projekt eTwinning SNOP, wysłali kartki do naszych partnerów z życzeniami świątecznymi i noworocznymi. W ostatnim tygodniu grudnia otrzymaliśmy świąteczno-noworoczne życzenia od naszych partnerów z Shaw Wood Academy w Doncaster (Wielka Brytania), St. Marien-Schule w Moers (Niemcy), Ecole Frédéric Bellanger w Le Havre (Francja) i  Mayflower Primary School w Leicester (Wielka Brytania). 





Na ostatnich w roku 2018 zajęciach eTwinning obejrzeliśmy prace wykonane przez partnerów w ramach aktywności Plastik Bottle Challenge, a następnie skomentowaliśmy je na Forum naszego projektu. Na Forum zapisaliśmy jeszcze raz życzenia dla wszystkich uczestników naszego projektu. Do zobaczenia w Nowym Roku! 







Styczniowe zajęcia poświęciliśmy na poszukiwanie ciekawych sposobów wykorzystania plastikowych odpadów. Dowiedzieliśmy się jak zmanipulowano reklamą klientów w USA, aby kupowali wodę w plastikowych butelkach. Poznaliśmy ciekawe sposoby wykorzystania plastikowych butelek do budowy dróg  oraz zachęcania do  zbiórki odpadów i płacenia nimi za przejazd komunikacją. Dowiedzieliśmy się dokąd wywożone są góry plastikowych odpadów. Niepokoi nas fakt, że w gronie największych odbiorców plastikowych śmieci jest Polska!  Optymistycznym artykułem był tekst o pierwszym locie, w którym na pokładzie nie pojawiają się plastikowe opakowania:

  • Historia butelkowanej wody, czyli wpływ reklamy na sprzedaż wody w butelkach:

https://www.youtube.com/watch?v=Se12y9hSOM0



  • Hinduscy rybacy wyławiają plastikowe opakowania z morza i wykorzystują je do budowy dróg:


https://www.facebook.com/sbsnews/videos/2214163765464515/


  • Indonezyjskie miasto pozwala ludziom płacić za bilety autobusowe odpadami plastikowymi.

https://www.facebook.com/sbsnews/videos/243154539888251/UzpfSTYzNTE2MTA1NjUwNDIwOF8xNTkxNzQxMTEzOjEyNTYzMDY3OTQ1MDg0NjFfMTU5MTc0MTExMzoxMjU2MzA2Nzk0NTA4NDYxXzYzNTE2MTA1NjUwNDIwOF8wXzE1OTE3NDExMTM/?fref=nf

  • Gdzie jest góra odpadów z tworzyw sztucznych?
https://www.bbc.com/news/science-environment-46566795?fbclid=IwAR3skoFC4LGohkfwHhEQQakI5Y0YnnEQlfUqTyHYyFc-1sr3GaaA4Esgd20


  • Pierwszy lot bez plastiku od dziesięcioleci opuszcza Lizbonę:
https://www.ctvnews.ca/business/first-plastic-free-flight-in-decades-departs-lisbon-1.4232036?fbclid=IwAR1--R7MGFGokj30NylggpQyvwzycEQ1XZOKTVk4EpHNzPMSy07PYqD3VgA#_gus&_gucid=&_gup=Facebook&_gsc=a73zsBd

  
Na kolejnych zajęciach przystąpiliśmy do Yoghurt and Shampoo Container Challenge. Poszukiwaliśmy alternatyw dla plastikowych opakowań na jogurt i szampon. Udało nam się znaleźć 14 interesujących pomysłów na sprzedaż tych produktów. Zaskoczeniem był wynalazek SCOBY młodej Polki, Róży Rutkowskiej, która opracowała metodę tworzenia opakowania imitującego folię z tkanki grzyba o nazwie Kombucha. Więcej o tym niesamowitym pomyśle można przeczytać w ARTYKULE.
 Nasze pomysły zebraliśmy na tablicy Padlet i udostępniliśmy naszym partnerom. Mamy nadzieję, że dopiszą także swoje pomysły:
Zrobione przy pomocy aplikacji Padlet


 


Jedną z aktywności w projekcie SNOPP  było opracowanie przez uczniów cyklu „życia” plastikowych pojemników. Uczestnicy projektu musieli się dowiedzieć jak i z czego  powstają plastikowe opakowania, a następnie opisać kolejne etapy „życia plastikowego pojemnika”.  Celem tego ćwiczenia było uświadomienie wszystkim, jak wiele tego materiału zanieczyszcza środowisko. Z przetworzonego plastiku można robić nie tylko nowe opakowania plastikowe, ale również odzież, jednocześnie zapobiegając gromadzeniu się odpadów z tworzyw sztucznych oraz zakażaniu środowiska substancjami toksycznymi.

Nasze prace zostały przygotowane po polsku i angielsku – zachęcamy do zapoznania się z nimi. Razem dbajmy o środowisko!
Poniżej kilka prac uczniów:





Przedstawiciele naszej ekipy z klasy 5e wzięli udział w wykładzie pani dr hab.inż. Izabeli Michalak na temat recyklingu. Mieliśmy szansę dowiedzieć się jaki jest cel recyklingu i poznać jego bardzo ciekawe przykłady, np. kreatywne wykorzystanie opon samochodowych czy tworzenie materiałów z plastikowych odpadów. Dowiedzieliśmy się jak zapobiegać marnowaniu przydatnych surowców na wysypiskach śmieci, jednocześnie chroniąc środowisko naturalne oraz jak powinno się w bezpieczny dla przyrody sposób utylizować odpady. Poznaliśmy także ciekawe metody badania czystości powietrza i wody poprzez obserwację porostów, świerków oraz małży.
Śmieci stanowią zagrożenie dla gleby, wód gruntowych i organizmów żywych, więc właściwy  recykling  to obowiązek każdego z nas.  Pani Doktor opowiedziała nam jak długo rozkładają się niektóre materiały, np. plastikowa butelka lub pielucha aż 450 lat, a szklana butelka nigdy.
Bardzo dziękujemy Pani Doktor za interesujący wykładUśmiech Postaramy się uważnie segregować odpady, które produkujemy w domach.






Następnym zadaniem było zbadanie naszych zakupów i sprawdzenie, ile foliowych siatek zużywamy. Sfotografowaliśmy zakupów, które zostały zapakowane w folię:




Poznaliśmy niemiecki system związany z zakupami napojów sprzedawanych  w plastikowych butelkach. Klienci muszą zapłacić "zastaw" za plastikową butelkę, a następnie po wrzuceniu pustego opakowania do automatu otrzymują zwrot pieniędzy. Nasza grupa zapisała swoje komentarze na temat tego rozwiązania na forum projektu.

Obejrzeliśmy także krótką animację, z której dowiedzieliśmy się w jaki sposób i z czego powstają plastikowe butelki oraz poznaliśmy trzy sposoby na pozbywanie się plastikowych odpadów. Wyrzucanie plastiku do zmieszanych odpadów, które trafiają na wysypisko, jest największym marnotrawstwem i zagraża naszemu środowisku, bo tzw. "odciek" może skazić wody gruntowe, glebę i cieki wodne. Butelka, która z odpadami jest wrzucana do  strumyka czy rzeki, ostatecznie trafia do wielkiego wiru śmieci na oceanie (to tzw. Wielka Pacyficzna Plama Śmieci). Na oceanach znajduje się obecnie aż 5 takich wirów wypełnionych plastikiem. Wszystkie niszczą faunę i florę oceaniczną. Mikroplastik z mórz i oceanów trafia przez to na nasze stoły i do naszego układu pokarmowego. Jedynym skutecznym sposobem radzenia sobie z plastikowymi odpadami jest recykling, dzięki któremu butelki są ponownie przerabiane, topione i stają się materiałami do ponownego użycia. Z odzyskanego plastiku można wyprodukować meble, ubrania, torby - możliwości są praktycznie nieograniczone!

Na kolejnych zajęciach przeprowadziliśmy rozgrywki grupowe wykorzystując grę przygotowaną przez brytyjskich partnerów z Shaw Wood Academy. Dzięki rzutom kostką przenosiliśmy się do kolejnych stref życia morskiego żółwia, a w  w internecie szukaliśmy  odpowiedzi na przygotowane przez partnerów pytania. W ciekawy sposób zdobyliśmy kolejne wiadomości na temat problemu zanieczyszczenia plastikiem naszej planety. Dziękujemy uczniom z Doncaster za opracowanie gry!
 


Polscy naukowcy z Krakowa opracowali specjalny kalkulator, pozwalający oszacować ilość produkowanych przez jedną osobę plastikowych odpadów w ciągu roku i przez całe życie. Obywatel Unii Europejskiej produkuje rocznie około 31 kg plastikowych śmieci. Sprawdziliśmy ile kilogramów odpadów my produkujemy. Większość z nas wytwarza ich mniej - na szczęście!


Kalkulator "Ile produkujesz plastikowych śmieci?":
https://www.omnicalculator.com/ecology/plastikowe-smieci



  • Aby podsumować nasz projekt uczniowie przygotowali plakaty, zebrane w aplikacji Canva, na których przedstawili alarmujące informacje dotyczące plastikowych odpadów, które nas najbardziej zaskoczyły podczas realizacji projektu:








  • Po 7 miesiącach wykopaliśmy z naszego ogródka zakopane w październiku śmieci: plastik, szkło, drewno, papier, metal. Dokładnie obejrzeliśmy wykopane odpady i stwierdziliśmy, że plastik i szkło zostały nienaruszone. Papier rozpadł się i widać na nim ślady rozkładu, na metalu pojawiły się ślady rdzy, a drewno było już miękkie na powierzchni. Potwierdziliśmy zatem informacje znalezione wcześniej, że szkło i plastik praktycznie się nie rozkładają. Jest to kolejny powód do segregacji odpadów.

     

Wypełniliśmy ankietę ewaluacyjną projektu:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz