21 marca 2017 roku, po raz kolejny szkoły
na całym świecie mogą zaangażować się w ciekawe wydarzenie - Eksperyment
Eratostenesa. Eksperyment pozwala na wyznaczenie przybliżonego obwodu
Ziemi. Nazwa eksperymentu pochodzi od imienia jego twórcy- Eratostenesa,
wszechstronnego uczonego: matematyka, geografa, filozofa, a także poety i znawcy literatury. Pełnił
najwyższe w starożytnym świecie naukowym stanowisko dyrektora
Biblioteki Aleksandryjskiej. Zajmował się m.in. liczbami pierwszymi,
odkrył używany czasem po dziś dzień algorytm znajdowania tych liczb i
udowodnił, że liczb pierwszych jest nieskończenie wiele.
W
starożytnej Grecji kulistość Ziemi była dość powszechnie uznawana.
Pierwszego wiarygodnego pomiaru jej obwodu dokonał Eratostenes około
roku 230 p.n.e. Wyznaczył wysokość Słońca w Aleksandrii w dniu
przesilenia letniego, mierząc długość cienia rzucanego przez wysoki
obelisk. Wiedział też, że w tym samym dniu w mieście Syene (obecnie
Assuan) Słońce oświetla dna studni, czyli świeci dokładnie pionowo.
Odległość między miastami oszacował według czasu, w jakim przybywała ją
karawana wielbłądów. Wyliczył obwód Ziemi na 250 000 stadionów.
Niestety nie wiemy dokładnie, ile wynosiła starożytna miara długości
"stadion". Według najczęściej przyjmowanej wartości "stadion = 192m",
obwód Ziemi wyniósłby 48 000 km.
Pomiar obwodu Ziemi przez Eratostenesa zastał zaliczony do 10
najpiękniejszych eksperymentów fizyki w ankiecie ogłoszonej w roku 2005,
Światowym Roku Fizyki, wśród fizyków z całego świata. Jego metoda
stosowana jest do dziś, z modyfikacjami zapewniającymi zwiększenie
dokładności pomiarów.
Do udziału w tegorocznym wydarzeniu zgłosiło się 1100 szkół z 38 krajów.
Aby wykonać eksperyment należy nawiązać
kontakt ze szkołą, która leży na tej samej lub zbliżonej długości
geograficznej, aby uzyskać pomiary z dwóch miejsc. Naszym partnerem jest
szkoła podstawowa w Novska w Chorwacji. Obie szkoły muszą najpierw
znaleźć czas lokalnego południa. W tym celu można się posłużyć aplikacją
Stellarium. Oto dokładna pora południa we Wrocławiu:
Następnie należy wyznaczyć odległość w linii prostej między obiema miejscowościami. Posłużyliśmy się MapMaker Interactive:
Odległość wynosi 646,84km.
Zadaniem, które należy wykonać 21
marca, jest zmierzenie w lokalne południe cienia gnomonu o długości 1
metra, aby wyznaczyć w stopniach wysokość Słońca nad horyzontem.
21
marca od rana z niepokojem obserwowaliśmy niebo, które niestety długo
pozostawało zachmurzone. Gdy około godziny 11.00 zaczęło się przejaśniać
i zza chmur wyłoniły się pierwsze promienie Słońca, nasza grupa
natychmiast wybiegła na szkolne podwórko, aby sprawdzić, czy będzie już
widoczny cień naszego gnomonu. Cień był! Mogliśmy rozpocząć pomiary.
Zmierzyliśmy długość cienia kilka razy, a potem jeszcze kilka w lokalne
południe. Z tablic matematycznych odczytaliśmy wysokość Słońca -
wyniosła w lokalne południe 50o42'. Nasze wyniki wysłaliśmy
także do kilku chorwackich szkół, które zaprosiły nas do współpracy.
Otrzymaliśmy także rezultaty Ich pomiarów.
Kolejny etap to wykorzystanie danych do obliczenia obwodu Ziemi!
22 marca, gdy otrzymaliśmy od partnerów
wszystkie potrzebne dane, przystąpiliśmy do obliczeń. Do wyliczenia
obwodu Ziemi potrzebowaliśmy wysokości Słońca w dniu pomiaru z dwóch
miejscowości, leżących na zbliżonej długości geograficznej, wyrażonej w
stopniach i ewentualnie minutach oraz odległości między tymi
miejscowościami. Otrzymaliśmy dane z 5 chorwackich szkół z miejscowości:
Novska, Jursici, Ogulin, Grohote i Koprivnica. Uczestnicy wyznaczyli
brakujące odległości korzystając z aplikacji MapMaker Interactive, a
następnie do podanego wzoru podstawili dane z poszczególnych szkół.
Uczniowie mieli okazję zamieniać minuty na stopnie (nowa umiejętność),
odejmować ułamki dziesiętne lub stopnie i minuty, mnożyć ułamki
dziesiętne, dzielić przez ułamki zwykłe i zamieniać liczby mieszane na
ułamki niewłaściwe. Do obliczeń wykorzystywaliśmy kalkulatory.
Obwód Ziemi wynosi 40 041,455km.
Najdokładniejszy wynik otrzymaliśmy na podstawie informacji z Grohote:
40 575,67km; z miejscowości Nowska: 40 926,9474 km; z Ogulina: 42
054,9474km; a z Jursici: 45 508,42 km. Najmniej dokładny wynik
uzyskaliśmy na podstawie danych z Koprivnicy: 32 715,1923km.
Eksperyment zakończony! To ciekawe
wydarzenie umożliwiło nam zdobycie nowych umiejętności, poznanie nowych
aplikacji i współpracę z uczniami z Chorwacji. Dziękujemy wszystkim
szkołom, które zechciały z nami podzielić się otrzymanymi wynikami
pomiarów. Poniżej prezentujemy zdjęcia z tych szkół. Mamy zamiar
uczestniczyć w kolejnych edycjach eksperymentu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz