Translate

TOP SECRET

Rozpoczynamy  pracę w kolejnym projekcie eTwinning, który nosi tytuł TOP SECRET. Podczas jego realizacji uczniowie będą poznawać, badać i używać różnych sposobów ukrywania i ochrony informacji. Poznają różnicę między kodowaniem i szyfrowaniem. Uczestnicy będą pisać listy do partnerów niewidzialnym atramentem, poznają kod Morse'a, flagowy, szyfr Cezara, Vigenère-Chiffre, Skytale i inne. Mamy nadzieję, że nasze propozycje przypadną uczniom do gustu.

30 sierpnia czwórka partnerów - nauczycieli z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Polski - spotkała się po raz pierwszy online, aby omówić szczegóły projektu TOP SECRET.

Pierwsza aktywność, jaką  się zajęliśmy to niewidzialny atrament. Jest to jeden z najprostszych sposobów ukrywania informacji. Wybraliśmy mleko i sok cytrynowy. Napisaliśmy tymi atramentami listy do naszych partnerów w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji, w których przedstawiliśmy naszą drużynę.



Kolejnym sposobem na ukrywanie informacji jest zastosowanie alfabetu Morse'a. Uczestnicy projektu TOP SECRET poznali międzynarodową wersję tego kodu i zapisywali w nim swoje imiona i nazwiska:



Uczniowie biorący udział w projekcie TOP SECRET otrzymali tajemniczą paczkę z Rheinberg w Niemczech. W paczce znaleźliśmy list, w którym uczniowie z Niemiec krótko przedstawili nam swoją okolicę. W  liście zaznaczono miejsce, gdzie ukryto kod do kłódki otwierającej tajemniczą puszkę. Aby odkryć ten kod, napisany niewidzialnym atramentem, musieliśmy ostrożnie podgrzać zaznaczone miejsce. Gdy odczytaliśmy kod (649) mogliśmy otworzyć kłódkę. W środku znaleźliśmy słodycze!
Bardzo dziękujemy niemieckim kolegom za przesyłkę. Naszą wyślemy wkrótce.

Podczas kolejnych zajęć poświęconych międzynarodowej wersji alfabetu Morse'a, uczniowie tworzyli zagadki z ukrytymi imionami. Wykorzystali skrypty w Skratchu, tak, aby dźwięki "kresek" były dłuższe od dźwięków "kropek". Jednocześnie duszki zapisywały poszczególne litery w alfabecie Morse'a, rysując kreski i kropki. Przy okazji uczniowie ćwiczyli umiejętność tworzenia skryptów oraz mogli wykazać się własną kreatywnością.
Wszystkie animacje zostały nagrane i umieszczone na tablicy Padlet, gdzie mogą je znaleźć nasi partnerzy. Ciekawe, czy uda im się odkryć nasze imiona?



Kolejna przesyłka nadeszła do nas z Shaw Wood Academy w Doncaster w Wielkiej Brytanii. Nasi uczniowie musieli odczytać zaszyfrowane alfabetem Morse'a informacje o partnerach. Niespodzianką były informacje zakodowane przy pomocy szyfru flagowego. Odczytaliśmy wszystkie! 

Przygotowaliśmy nasze tajne wiadomości do partnerów w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Mamy nadzieję, że partnerzy szybko je otrzymają i zdołają odczytać przesłane informacje.

Poznaliśmy również międzynarodowy alfabet Braila. 
Uczestnicy z naszej szkoły zapisali w tym alfabecie swoje hobby i imiona - powstała zagadka dla naszych partnerów, którą przesłaliśmy na TwinSpace w postaci książeczki elektronicznej:

Read more publications on Calaméo

Odebraliśmy także przesyłkę od francuskich partnerów z projektu TOP SECRET. Uczniowie z Le Havre zakodowali w swoich listach informacje o swoich imionach oraz pozdrowienia dla nas. Użyły kodu Morse'a, kodu flagowego i niewidzialnego atramentu. Na zajęciach udało nam się odczytać te informacje, a odpowiedzi zapisaliśmy na Forum na platformie TwinSpace.
 

Na zajęciach rozwiązywaliśmy także zagadki online, przygotowane dla nas przez niemieckich uczniów. Stworzyli je w aplikacji LearningApps, używając kodu Morse'a: 



Przedstawiciele polskiej ekipy projektu TOP SECRET przygotowali kartki świąteczne dla naszych partnerów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Dzieci przygotowały kartki własnoręcznie. Wysłaliśmy je już za granicę. Mamy nadzieję, że nasze życzenia dotrą jeszcze przed przerwą świąteczną.


Podczas ostatnich zajęć dotyczących znanych kodów uczestnicy projektu TOP SECRET tworzyli komiksy, w których część słów zapisali w międzynarodowym alfabecie Morse'a. 
 

Dzieci pracowały w grupach - każda z nich stworzyła własną opowieść. Powstało 5 komiksów. Wszystkie prace zamieściliśmy jako zagadki dla naszych partnerów na platformie TwinSpace.



Przed Świętami Bożego Narodzenia otrzymaliśmy świąteczne życzenia od naszych partnerów z Francji i Niemiec. Partnerzy z projektu TOP SECRET przesłali polskiej ekipie własnoręcznie wykonane kartki świąteczne oraz słodycze. Bardzo dziękujemy! 


Kolejne kartki nadeszły z Wielkiej Brytanii:


   Jednym z zagadnień, którym będziemy się zajmować realizując projekt TOP SECRET są szyfry podstawieniowe. Ta technika szyfrowania pozwala zakodować jawny tekst poprzez zastępowanie liter oryginalnego tekstu literami alfabetu, które przesunięto o pewną stałą liczbę znaków. Jedną z najbardziej znanych technik takiego szyfrowania jest szyfr Cezara. Nazwa pochodzi od metody, której podobno używał Juliusz Cezar w korespondencji ze swoimi przyjaciółmi.
    Uczniowie klas 5e, 6b i 6c, uczestniczący w projekcie TOP SECRET, tworzyli prosty przyrząd, który ułatwi nam szyfrowanie wiadomości. Wykorzystali w tym celu płyty CD, które musieli podzielić na 26 równych części (tyle liter ma alfabet bez polskich znaków). Starali się zrobić to dokładnie, korzystając z kątomierza. Każdą część zajmie 1 litera. Płyta CD zostanie połączona z większym kołem, wyciętym z kartonu, w taki sposób, aby można było ustalić o ile znaków przesuniemy litery alfabetu. Oto nasze pierwsze zajęcia:
 

 

Dzieci z klas 5e, 6b i 6c, uczestniczące w projekcie TOP SECRET, stworzyły już własne koła do szyfrów podstawieniowych. Na ostatnich zajęciach kodowały używając szyfru Cezara (+3) przykładowe teksty, a dla naszych partnerów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji, zaszyfrowały własne imiona: 
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
This picture slideshow generated with Smilebox

15 stycznia koordynatorzy projektu spotkali się po raz trzeci online, aby ustalić dalsze działania w naszym wspólnym projekcie. Postanowiliśmy zorganizować na platformie TwinSpace spotkania online, tak aby dzieci uczestniczące w projekcie mogły się lepiej poznać i miały szansę wspólnego rozwiązywania zagadek związanych ze zrealizowanymi już aktywnościami. Tym razem zabrakło wśród nas brytyjskiego partnera. Nasze ustalenia prześlemy mu mailem.


Nauczyciele-koordynatorzy projektu TOP SECRET ustalili podczas ostatniego spotkania daty wideokonferencji. Polska i niemiecka ekipa projektu TOP SECRET zaplanowała spotkanie 6 lutego. Dzieci przygotowały zagadki o swoich ulubionych potrawach, zakodowały je przy pomocy szyfru Cezara, ale tym razem używały innych przesunięć niż +3. Do każdej zagadki stworzono zatem nowy klucz, a dopiero potem przy jego pomocy zaszyfrowano tekst.
 

Niestety znów nie udało nam się połączyć online z zagranicznym partnerem - byliśmy umówieni na wideokonferencję z partnerami z Niemiec, ale nasz internet zawiódł już po raz kolejny. W tej sytuacji nagraliśmy film, na którym przedstawiliśmy zakodowane szyfrem Cezara informacje o naszych ulubionych potrawach. Zebraliśmy wszystkie zagadki z "kluczem" do ich odszyfrowania i przesłaliśmy je wszystkim partnerom.
 

Podczas następnych zajęć uczniowie odszyfrowywali zagadki uczniów ze szkoły w Rheinberg. Niemieccy uczniowie przy pomocy szyfru Cezara o różnym przesunięciu zapisali swoje ulubione potrawy. Chłopcom z klasy 5e udało się odczytać wszystkie przy pomocy kół, które wcześniej przygotowali oraz tablic z kluczami, które tworzyli podczas zajęć. Odpowiedzi zapisali na Forum na platformie TwinSpace. 


Nasi brytyjscy partnerzy znaleźli kod Morse'a w muzyce! Podali nam przykłady użycia tego szyfru w ścieżkach dźwiękowych filmów i programów telewizyjnych, m.in.:


Jeden z tych programów telewizyjnych opowiada o inspektorze policji, który w oczywisty sposób zawiera tajemnicę:

 

Uczniowie z Shaw Wood Academy przygotowali zagadkę, którą zapisali w muzyce nagranej dla wszystkich partnerów. Próbowaliśmy ją rozwiązać:

Następnie wykorzystaliśmy aplikację, poleconą przez brytyjskiego partnera, dzięki której uczniowie tworzyli "muzykę" do napisanego przez siebie tekstu. Dzieci wybierały instrumenty do swojej pracy:


Przykład muzyki, która przedstawia test "We are from Wroclaw. We participate in eTwinning project TOP SECRET."




Rozpoczęliśmy prace z szyfrem Vigenere'a. Szyfr ten jest kolejnym poznanym przez nas szyfrem podstawieniowym, który łączy w sobie szyfr Cezara oraz słowo kluczowe. Przygotowałam dla uczniów krótkie wyjaśnienie:


Na pierwszych zajęciach uczestnicy poznali zasady korzystania z szyfru Vigenere'a i jako ćwiczenie zakodowali swoje imiona nazwiska korzystając ze słowa kluczowego "kot". Następnie korzystając ze słowa  kluczowego "cipher" zakodowali informacje o swoim ulubionym przedmiocie w szkole. Zakodowany tekst przesłali na forum na TwinSpace. 
 

Kontynuując zajęcia dotyczące szyfru Vigenere'a nasi uczniowie przygotowali zagadki dla partnerów z Rheinberg, Le Havre i Doncaster o swoich ulubionych filmach, aktorach i piosenkarzach. Uczniowie dobierali własne słowa kluczowe, dbając, by były to wyrazy bez powtarzających się liter. Następnie szyfrowali tekst i zapisywali go na slajdzie we wspólnej prezentacji na Dysku Google. Nasze zagadki zamieściliśmy na platformie TwinSpace.

 
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox




Nasi partnerzy z Francji i Niemiec zamieścili dla nas swoje zaszyfrowane teksty. Uczniowie z Le Havre we Francji użyli szyfru Vigenere'a do przekazania informacji o swoich ulubionych aktywnościach, a koledzy z Rheinberg w Niemczech zapisali tym szyfrem swoje ulubione szkolne przedmioty. Nasza grupa starała się odszyfrować wszystkie zapisane na Forum informacje:
Click to play this Smilebox collage
Create your own collage - Powered by Smilebox




Podczas ostatnich zajęć przed Świętami Wielkanocnymi polska ekipa projektu TOP SECRET przygotowała kartki z życzeniami świątecznymi dla naszych partnerów. Napisaliśmy 60 kartek dla uczniów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji oraz dla nauczycieli z partnerskich szkół. Nasze życzenia napisaliśmy po  polsku, angielsku, niemiecku i francusku:)
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox



Otrzymaliśmy wielkanocne przesyłki od francuskich i brytyjskich partnerów projektu TOP SECRET. Uczniowie z Le Havre i Doncaster przygotowali dla nas życzenia i zagadki, korzystając z szyfrów, którymi się zajmowaliśmy, Część z nich udało nam się odkodować. Brytyjscy partnerzy przysłali dla nas także słodycze:)








Kolejnym szyfrem, którym zajmują się uczniowie klas 6b, 6c i 5e, biorący udział w projekcie TOP SECRET, jest szyfr płotkowy. Jest to prosty szyfr przestawieniowy, w którym litery tekstu jawnego zapisujemy na zmianę w n rzędach. Do zakodowania i odszyfrowania potrzebny jest klucz, oznaczający liczbę wierszy płotka. 
Na zajęciach zakodowaliśmy swoje imiona i proste teksty oraz odkodowywaliśmy świąteczną wiadomość od francuskich partnerów.



Podczas kolejnych zajęć kontynuowaliśmy prace związane z wielkanocnymi wyzwaniami z Doncaster. Tym razem uczniowie odszyfrowywali wiadomości zakodowane przy użyciu kodu DNA:
Click to play this Smilebox collage
Create your own collage - Powered by Smilebox

Brytyjscy uczniowie zaszyfrowali nazwę swojej szkoły oraz życzenia świąteczne. Udało nam się je odkodować przy pomocy nadesłanego klucza.


Następnie zaczęliśmy się uczyć nowego szyfru The Route Cipher (szyfr trasowy). Jest to ciekawy szyfr przestawieniowy, gdzie należy wybrać siatkę, do której wpisuje się tekst jawny, oraz wybrać własny klucz tzn. miejsce, od którego zaczynamy kodowanie i kierunek szyfrowania (zgodnie lub przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Uczniowie bardzo szybko poradzili sobie z tym zagadnieniem i przystąpili do szyfrowania własnych zdań, a także zagadek o naszej szkole, mieście i kraju dla naszych partnerów.


 Kontynuując zabawy z The Route Cipher zakodowaliśmy krótkie informacje o nas:
Następnie uczniowie przygotowali zagadki dla naszych partnerów. Uczestnicy z klas 5e, 6b i 6c  zakodowali w szyfrze trasowym proste pytania dotyczące  naszej szkoły, miasta i kraju. Mamy nadzieję, że dzieci z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji odpowiedzą na nie wkrótce:)



Read more publications on Calaméo

Kolejnym szyfrem, który poznaliśmy, jest szyfr kolumnowy (Columnar Cipher). Także ten szyfr okazał się dla polskich uczestników łatwy do zastosowania. Po krótkim wyjaśnieniu zasad szyfrowania uczniowie przystąpili do kodowania własnych tekstów, pisanych oczywiście w języku angielskim. Wybierali własne klucze, a swoje prace zapisywali w dokumentach tekstowych na Dysku Google.   
 

Ostatnim szyfrem przestawieniowym, którym się zajęliśmy w naszym projekcie, jest  skytale. Jest to metoda szyfrowania informacji używana już w starożytnej Grecji, szczególnie przez Spartan. Na laskę nawijano pasek pergaminu, a tekst pisano na stykających się brzegach. Tekst mógł odczytać tylko posiadacz identycznej laski. 
Wykorzystaliśmy laski o różnej średnicy przesłane nam przez niemieckich partnerów. Uczniowie nawijali taśmy, dbając o to by ich brzegi dokładnie się stykały, pisały tekst i uzupełniały miejsca dowolnymi literami. Zaszyfrowany tekst miała odkodować inna grupa. 
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox




Jedne z ostatnich zajęć poświęciliśmy zagadnieniu  klucza publicznego i prywatnego. Obejrzeliśmy film, przygotowany przez Khan Academy, który wyjaśnia to zagadnienie w przystępny sposób:

 Public key cryptography: What is it?

Sprawdziliśmy informacje przedstawione w filmie wykonując własne eksperymenty z różnymi kolorami farb:

Następnie uczniowie poszukiwali praktycznych zastosowań tego rodzaju kryptografii. Znaleźli je w podpisie cyfrowym, bankowości elektronicznej, bankomatach, elektronicznych kluczykach do samochodów, wyszukiwarkach internetowych.
Na koniec skorzystaliśmy z generatora na podanej niżej stronie i zaszyfrowywaliśmy dowolne zdanie w języku angielskim:


http://travistidwell.com/blog/2013/09/06/an-online-rsa-public-and-private-key-generator/

Dla naszych partnerów przygotowaliśmy quizy online. Pierwszy z nich wymaga użycia alfabetu Morsa, a drugi alfabetu Braiile'a:


Udało nam się wreszcie połączyć z partnerami z Schule am Bienenhaus w Rheinbergu. Niestety nasi partnerzy nas nie mogli usłyszeć, więc wysyłaliśmy nasze komentarze i pytania poprzez czat:



Odznaki eTwinning za realizację projektu:


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz