Pierwsza aktywność, jaką się zajęliśmy to niewidzialny atrament. Jest to jeden z najprostszych sposobów ukrywania informacji. Wybraliśmy mleko i sok cytrynowy. Napisaliśmy tymi
atramentami listy do naszych partnerów w Niemczech, Wielkiej Brytanii i
Francji, w których przedstawiliśmy naszą drużynę.
Kolejnym sposobem na ukrywanie informacji jest zastosowanie alfabetu
Morse'a. Uczestnicy projektu TOP SECRET poznali międzynarodową wersję tego kodu i zapisywali w nim swoje imiona i nazwiska:
Uczniowie biorący udział w projekcie TOP SECRET otrzymali tajemniczą
paczkę z Rheinberg w Niemczech. W paczce znaleźliśmy list, w którym
uczniowie z Niemiec krótko przedstawili nam swoją okolicę. W liście
zaznaczono miejsce, gdzie ukryto kod do kłódki otwierającej tajemniczą
puszkę. Aby odkryć ten kod, napisany niewidzialnym atramentem,
musieliśmy ostrożnie podgrzać zaznaczone miejsce. Gdy odczytaliśmy kod
(649) mogliśmy otworzyć kłódkę. W środku znaleźliśmy słodycze!
Bardzo dziękujemy niemieckim kolegom za przesyłkę. Naszą wyślemy wkrótce.
Podczas kolejnych zajęć poświęconych międzynarodowej wersji alfabetu Morse'a, uczniowie tworzyli zagadki z ukrytymi imionami. Wykorzystali skrypty w Skratchu, tak, aby dźwięki "kresek" były dłuższe od dźwięków "kropek". Jednocześnie duszki zapisywały poszczególne litery w alfabecie Morse'a, rysując kreski i kropki. Przy okazji uczniowie ćwiczyli umiejętność tworzenia skryptów oraz mogli wykazać się własną kreatywnością.
Wszystkie animacje zostały nagrane i umieszczone na tablicy Padlet, gdzie mogą je znaleźć nasi partnerzy. Ciekawe, czy uda im się odkryć nasze imiona?
Kolejna przesyłka nadeszła do nas z Shaw Wood
Academy w Doncaster w Wielkiej Brytanii. Nasi uczniowie musieli
odczytać zaszyfrowane alfabetem Morse'a informacje o partnerach.
Niespodzianką były informacje zakodowane przy pomocy szyfru flagowego.
Odczytaliśmy wszystkie!
Przygotowaliśmy nasze tajne wiadomości do partnerów w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Mamy nadzieję, że partnerzy szybko je otrzymają i zdołają odczytać przesłane informacje.
Poznaliśmy również międzynarodowy alfabet Braila.
Read more publications on Calaméo
Przedstawiciele polskiej ekipy projektu TOP SECRET przygotowali kartki świąteczne dla naszych partnerów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Dzieci przygotowały kartki własnoręcznie. Wysłaliśmy je już za granicę. Mamy nadzieję, że nasze życzenia dotrą jeszcze przed przerwą świąteczną.
Kolejne kartki nadeszły z Wielkiej Brytanii:
15 stycznia koordynatorzy projektu spotkali się po raz trzeci online, aby ustalić dalsze działania w naszym wspólnym projekcie. Postanowiliśmy zorganizować na platformie TwinSpace spotkania online, tak aby dzieci uczestniczące w projekcie mogły się lepiej poznać i miały szansę wspólnego rozwiązywania zagadek związanych ze zrealizowanymi już aktywnościami. Tym razem zabrakło wśród nas brytyjskiego partnera. Nasze ustalenia prześlemy mu mailem.
Jeden z tych programów telewizyjnych opowiada o inspektorze policji, który w oczywisty sposób zawiera tajemnicę:
Uczniowie z Shaw Wood Academy przygotowali zagadkę, którą zapisali w muzyce nagranej dla wszystkich partnerów. Próbowaliśmy ją rozwiązać:
Odebraliśmy także przesyłkę od francuskich partnerów z projektu TOP SECRET.
Uczniowie z Le Havre zakodowali w swoich listach informacje o swoich
imionach oraz pozdrowienia dla nas. Użyły kodu Morse'a, kodu flagowego i
niewidzialnego atramentu. Na zajęciach udało nam się odczytać te
informacje, a odpowiedzi zapisaliśmy na Forum na platformie TwinSpace.
Na zajęciach rozwiązywaliśmy także zagadki online, przygotowane dla nas
przez niemieckich uczniów. Stworzyli je w aplikacji LearningApps,
używając kodu Morse'a:
Przedstawiciele polskiej ekipy projektu TOP SECRET przygotowali kartki świąteczne dla naszych partnerów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Dzieci przygotowały kartki własnoręcznie. Wysłaliśmy je już za granicę. Mamy nadzieję, że nasze życzenia dotrą jeszcze przed przerwą świąteczną.
Podczas ostatnich zajęć dotyczących znanych kodów uczestnicy projektu
TOP SECRET tworzyli komiksy, w których część słów zapisali w
międzynarodowym alfabecie Morse'a.
Dzieci pracowały w grupach - każda z nich stworzyła własną opowieść.
Powstało 5 komiksów. Wszystkie prace zamieściliśmy jako zagadki dla
naszych partnerów na platformie TwinSpace.
Przed Świętami Bożego Narodzenia otrzymaliśmy świąteczne życzenia od
naszych partnerów z Francji i Niemiec. Partnerzy z projektu TOP SECRET
przesłali polskiej ekipie własnoręcznie wykonane kartki świąteczne oraz
słodycze. Bardzo dziękujemy!
Kolejne kartki nadeszły z Wielkiej Brytanii:
Jednym z
zagadnień, którym będziemy się zajmować realizując projekt TOP SECRET są szyfry
podstawieniowe. Ta technika szyfrowania pozwala zakodować jawny tekst poprzez
zastępowanie liter oryginalnego tekstu literami alfabetu, które przesunięto o
pewną stałą liczbę znaków. Jedną z najbardziej znanych technik takiego
szyfrowania jest szyfr Cezara. Nazwa pochodzi od metody, której podobno używał
Juliusz Cezar w korespondencji ze swoimi przyjaciółmi.
Uczniowie
klas 5e, 6b i 6c, uczestniczący w projekcie TOP SECRET, tworzyli prosty
przyrząd, który ułatwi nam szyfrowanie wiadomości. Wykorzystali w tym celu
płyty CD, które musieli podzielić na 26 równych części (tyle liter ma alfabet
bez polskich znaków). Starali się zrobić to dokładnie, korzystając z
kątomierza. Każdą część zajmie 1 litera. Płyta CD zostanie połączona z większym
kołem, wyciętym z kartonu, w taki sposób, aby można było ustalić o ile znaków
przesuniemy litery alfabetu. Oto nasze pierwsze zajęcia:
Dzieci z klas 5e, 6b i 6c, uczestniczące w projekcie TOP SECRET,
stworzyły już własne koła do szyfrów podstawieniowych. Na ostatnich
zajęciach kodowały używając szyfru Cezara (+3) przykładowe teksty, a dla
naszych partnerów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji, zaszyfrowały
własne imiona:
This picture slideshow generated with Smilebox |
15 stycznia koordynatorzy projektu spotkali się po raz trzeci online, aby ustalić dalsze działania w naszym wspólnym projekcie. Postanowiliśmy zorganizować na platformie TwinSpace spotkania online, tak aby dzieci uczestniczące w projekcie mogły się lepiej poznać i miały szansę wspólnego rozwiązywania zagadek związanych ze zrealizowanymi już aktywnościami. Tym razem zabrakło wśród nas brytyjskiego partnera. Nasze ustalenia prześlemy mu mailem.
Nauczyciele-koordynatorzy projektu TOP SECRET ustalili podczas
ostatniego spotkania daty wideokonferencji. Polska i niemiecka ekipa
projektu TOP SECRET zaplanowała spotkanie 6 lutego. Dzieci przygotowały
zagadki o swoich ulubionych potrawach, zakodowały je przy pomocy szyfru
Cezara, ale tym razem używały innych przesunięć niż +3. Do każdej
zagadki stworzono zatem nowy klucz, a dopiero potem przy jego pomocy
zaszyfrowano tekst.
Niestety znów nie udało nam się połączyć online z zagranicznym partnerem
- byliśmy umówieni na wideokonferencję z partnerami z Niemiec, ale nasz
internet zawiódł już po raz kolejny. W tej sytuacji nagraliśmy film, na
którym przedstawiliśmy zakodowane szyfrem Cezara informacje o naszych
ulubionych potrawach. Zebraliśmy wszystkie zagadki z "kluczem" do ich
odszyfrowania i przesłaliśmy je wszystkim partnerom.
Podczas następnych zajęć uczniowie odszyfrowywali zagadki uczniów ze szkoły w Rheinberg. Niemieccy
uczniowie przy pomocy szyfru Cezara o różnym przesunięciu zapisali swoje
ulubione potrawy. Chłopcom z klasy 5e udało się odczytać wszystkie przy
pomocy kół, które wcześniej przygotowali oraz tablic z kluczami, które
tworzyli podczas zajęć. Odpowiedzi zapisali na Forum na platformie
TwinSpace.
Nasi brytyjscy partnerzy znaleźli kod Morse'a w muzyce! Podali nam przykłady użycia tego szyfru w ścieżkach dźwiękowych filmów i programów telewizyjnych, m.in.:
Uczniowie z Shaw Wood Academy przygotowali zagadkę, którą zapisali w muzyce nagranej dla wszystkich partnerów. Próbowaliśmy ją rozwiązać:
Następnie wykorzystaliśmy aplikację, poleconą przez brytyjskiego partnera, dzięki której uczniowie tworzyli "muzykę" do napisanego przez siebie tekstu. Dzieci wybierały instrumenty do swojej pracy:
Przykład muzyki, która przedstawia test "We are from Wroclaw. We participate in eTwinning project TOP SECRET."
Rozpoczęliśmy prace z szyfrem Vigenere'a. Szyfr ten jest kolejnym poznanym przez nas szyfrem podstawieniowym, który łączy w sobie szyfr Cezara oraz słowo kluczowe. Przygotowałam dla uczniów krótkie wyjaśnienie:
Na pierwszych zajęciach uczestnicy poznali zasady korzystania z szyfru Vigenere'a i jako ćwiczenie zakodowali swoje imiona nazwiska korzystając ze słowa kluczowego "kot". Następnie korzystając ze słowa kluczowego "cipher" zakodowali informacje o swoim ulubionym przedmiocie w szkole. Zakodowany tekst przesłali na forum na TwinSpace.
Udało nam się wreszcie połączyć z partnerami z Schule am Bienenhaus w Rheinbergu. Niestety nasi partnerzy nas nie mogli usłyszeć, więc wysyłaliśmy nasze komentarze i pytania poprzez czat:Przykład muzyki, która przedstawia test "We are from Wroclaw. We participate in eTwinning project TOP SECRET."
Rozpoczęliśmy prace z szyfrem Vigenere'a. Szyfr ten jest kolejnym poznanym przez nas szyfrem podstawieniowym, który łączy w sobie szyfr Cezara oraz słowo kluczowe. Przygotowałam dla uczniów krótkie wyjaśnienie:
Na pierwszych zajęciach uczestnicy poznali zasady korzystania z szyfru Vigenere'a i jako ćwiczenie zakodowali swoje imiona nazwiska korzystając ze słowa kluczowego "kot". Następnie korzystając ze słowa kluczowego "cipher" zakodowali informacje o swoim ulubionym przedmiocie w szkole. Zakodowany tekst przesłali na forum na TwinSpace.
Kontynuując zajęcia dotyczące szyfru Vigenere'a nasi uczniowie
przygotowali zagadki dla partnerów z Rheinberg, Le Havre i Doncaster o
swoich ulubionych filmach, aktorach i piosenkarzach. Uczniowie dobierali
własne słowa kluczowe, dbając, by były to wyrazy bez powtarzających się
liter. Następnie szyfrowali tekst i zapisywali go na slajdzie we
wspólnej prezentacji na Dysku Google. Nasze zagadki zamieściliśmy na
platformie TwinSpace.
Nasi partnerzy z Francji i Niemiec zamieścili dla nas swoje zaszyfrowane teksty. Uczniowie z Le Havre we Francji użyli szyfru Vigenere'a do przekazania informacji o swoich ulubionych aktywnościach, a koledzy z Rheinberg w Niemczech zapisali tym szyfrem swoje ulubione szkolne przedmioty. Nasza grupa starała się odszyfrować wszystkie zapisane na Forum informacje:
Podczas ostatnich zajęć przed Świętami Wielkanocnymi polska ekipa projektu TOP SECRET przygotowała kartki z życzeniami świątecznymi dla naszych partnerów. Napisaliśmy 60 kartek dla uczniów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji oraz dla nauczycieli z partnerskich szkół. Nasze życzenia napisaliśmy po polsku, angielsku, niemiecku i francusku:)
|
Odznaki eTwinning za realizację projektu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz